Polskie Porty Lotnicze rozpisały przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy, rozbudowy terminala oraz przebudowy i rozbudowy układu drogowego w oparciu o kompleksową analizę przepustowości Lotniska Chopina w Warszawie. Termin składania ofert upływa 28 lipca bieżącego roku.
Opracowanie dokumentacji projektowej obejmuje:
1) Gate'y i poczekalnie w istniejącym terminalu. Wymagana jest aranżacja dodatkowej poczekalni w strefie NSCH na poz.300 wraz z budową klatki schodowej z poz.200 na 300;
2) Kontrole bezpieczeństwa. W tym przypadku wymagana jest wymiana wyposażenia oraz rozbudowa centralnych stref KB w strefach AB i CDE. Zadanie podzielone jest na etapy;
3) Budowę i aranżację pirsu południowego. Wymagane jest przedłużenie pirsu południowego, które zapewni nowe gate’y i poczekalnie przedodlotowe w strefie SCH, nową strefę VIP Line, powierzchnie
komercyjne i powierzchnie wsparcia;
4) Dostosowanie układu gate’ów w istniejącej części terminala pasażerskiego. Wymagane jest dostosowanie gatów do obsługi w strefie NSCH /strefa elastyczna;
5) Dostosowanie obszarów BL Polonez oraz gatów 33-35 do zalecanej funkcji. Wymagane jest podłączenie Business Lounge Polonez do strefy NSCH i dostosowanie gate 33-35 do strefy przylotowej SCH oraz rozbudowa Business Lounge Preludium;
6) Poszerzenie pirsu południowego. Wymagane jest poszerzenie pirsu południowego o bryłę o wym. 141mx30m, budynek 2 kondygnacyjny;
7) Zadania przygotowawcze do rozbudowy budynku procesora. Wymagana jest budowa klatki schodowej z poz.100 na poz.300 oraz likwidacja transferu NSCH-NSCH na poz.100;
8) Rozbudowę procesora (terminala). Wymagane jest wybudowanie 3 kondygnacyjnego budynku. Docelowo obejmuje również rozbudowę sortowni bagażu, strefy check-in, strefy kontroli bezpieczeństwa i obszarów wsparcia. Ponadto wskazana jest budowa pionu komunikacyjnego z poz.100 na poz.300.;
9) Zadania przygotowawcze do obsługi pasażera przylatującego na poziomie 300. Wymagane jest umożliwienie obsługi całego ruchu przylotowego z NSCH na poz.300 –m.in. usunięcie KD na poz.100;
10) Montaż wyposażenia sortowni i hali odbioru bagażu. Wymagany jest zakup i montaż dodatkowego wyposażenia sortowni bagażu;
11) Dostosowanie funkcji w rozbudowanej części procesora (terminala). Wymagana jest budowa KB dla pracowników i załóg oraz zatowarowania na poz.200;
12) Kontrolę dokumentów na odlotach. Wymagana jest budowa 24 stanowisk KD na poz.200.
13) Kontrolę dokumentów na przylotach. Wymagana jest aranżacja nowej strefy KD na poz.300, poszerzenie kładek pasażerskich;
14) Prace w landside – części południowej lotniska. Wymagana jest budowa układu drogowego do rozbudowanego pirsu południowego, rozbiórka dworca autobusowego, rozbiórki parkingów będących w kolizji z planowanymi inwestycjami.
Źródło: PPL.
Realizacja prac projektowych podzielona została na następujące etapy:
1) Etap 1: Opracowanie projektu koncepcyjnego
2) Etap 2: Wykonanie Projektu Budowlanego w zakresie wystarczającym dla wystąpienia o decyzję ZRIL, w szczególności projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego oraz pozyskanie wszelkich opinii, pozwoleń, ekspertyz i uzgodnień lub dokonanie stosownych zgłoszeń i innych dokumentów koniecznych dla uzyskania decyzji ZRIL.
3) Etap 3: złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRIL i procedura uzyskania decyzji,
4) Etap 4: opracowanie całości projektu budowlanego, w tym projektu technicznego,
5) Etap 5: opracowanie wielobranżowego Projektu Wykonawczego wraz ze specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, z kosztorysem kosztorysami inwestorskimi i przedmiarem przedmiarami robót.
6) Etap 6: sprawowanie Nadzoru Autorskiego w trakcie realizacji robót budowlanych, wykonywanych na podstawie opracowanej Dokumentacji Projektowej.
Szacowany okres obowiązywania umowy ustalono na 54 miesiące. Projekt zamówienia nie jest finansowany z funduszy UE. Kryteria udzielenia zamówienia to w 80 proc. cena, natomiast w 20 proc. termin realizacji. Wykonawca zobowiązany jest wnieść przed upływem terminu składania ofert wadium w wysokości 700 tys. zł. Datę otwarcia zgłoszeń ustalono na 28 lipca o godz. 10:00. Więcej informacji na temat przetargu
TUTAJ. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia jest z kolei
TUTAJ.
Źródło: PPL.
Inwestycje na Lotnisko Chopina pochłoną nie więcej niż 1 mld zł (bez rezerwy), a więc mniej niż pierwotnie planowano. Ich celem ma być podniesienie przepustowości portu przed otwarciem CPK oraz zapewnienie odpowiednich warunków wzrostu zwłaszcza dla Polskich Linii Lotniczych LOT. Rozbudowa Lotniska Chopina zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami
ma się zacząć na wiosnę 2026 roku i potrwać do roku 2029.
Przed Polskimi Portami Lotniczymi wiele wyzwań w najbliższych latach. Spółka chce zmodernizować Lotnisko Chopina, rozruszać port w Radomiu i do tego jeszcze zebrać środki na finansowanie budowy CPK. O tym jak poradzi sobie z tymi wyzwaniami
rozmawialiśmy z Łukaszem Chaberskim, prezesem zarządu PPL.